Parmak Eklemi Ağrısı: Kronik kapsülit

Kronik parmak ağrısı, belirli sporları uzun dönem yapan, özellikle orta yaş ve üstü sporcuların sıklıkla yaşadığı sorunlardan biri.

Tırmanış, voleybol, basketbol ve dövüş sporlarıyla ilgilenen sporcular bu sakatlıktan muzdarip olmaya daha açıklar.

Parmak eklemi, boyutu nedeniyle sporcularca ve sağlık profesyonellerince sıklıkla ihmal edilse de; kronik kapsülit gibi durumlar zamanında tedavi edilmediğinde spor hayatınızı bitirebilir.

Kronik Kapsülit nedir ?

Spor esnasında parmakların kapanma veya açılma yönünde aşırı zorlandığı pozisyonlarda eklem kıkırdağının belirli yüzeyleri aşırı yük altında kalır. Tırmanıştaki “full-crimp” tutuşu, voleybol veya basketbolda topla ani temasta parmakların ters yöne zorlanması veya dövüş sporlarında kapanma yönüne ani stresler buna örnektir.

Kıkırdağın aşırı yük alan kısmında mikro-hasarlar meydana gelir. Bu hasarlı bölgelerden salınan enzimler parmak ekleminin kapsülünde ve kapsülün iç yüzeyini kaplayan sinovyal zarda inflamasyona yol açar. Bu durum parmak eklemi içerisinde sıvı artışına neden olur.

Antrenman-dinlenme döngüsü iyi ayarlanmışsa vücut kıkırdaktaki hasarı onarır ve normal koşullarda bir onarım reaksiyonu olan inflamasyon sonlanır. Kıkırdak, kapsül ve bağlarda olumlu adaptif kalınlaşmalar olur.

Ancak onarım tamamlanmadan binen tekrarlı stresler, kıkırdaktan sürekli agresif enzim salınımına ve sinovyal inflamasyona yol açar. Dahası, eklemdeki sıvı artışının kendisi de kapsülü ve sinovyal zarı gerilime uğratarak tabloyu kötüleştirir. Birbirini besleyen bir kısır döngü oluşur ve parmak sürekli ödemli ve ağrılı bir hale gelir.

Kronik Kapsülit Belirtileri

Parmaklarda özellikle elin sırtına bakan yönde ve yanlara doğru belirgin olan ağrılı eklem şişliği kronik kapsülitin en belirgin semptomlarındandır. Parmak eklemlerinde kalınlaşma sporun getirdiği normal bir adaptasyon olabilir. Bu nedenle ağrı eşlik etmiyorsa ve diğer parmaklarla simetrik bir kalınlaşma varsa genellikle endişelenmeye gerek yoktur.

Parmakta hareket kaybı ve sertlik kronik kapsülitin diğer belirtilerindendir. Eklem içi sıvı artışı, kıkırdak yüzeylerinin uyumunun bozulması ve kapsülün esnekliğini yitirmesi eklem hareketini kısıtlar. Etkilenen parmakta kapanma veya açılma yönünde açı kaybı görülür. Özellikle sabahları parmaklarda hareket ettirdikçe açılan sertlik görülebilir.

Ağrı genelde hafif-küt karakterde hissedilir. Kısıtlı yöne doğru zorlanmayla, parmağa yük binmesiyle veya eklem diğer elle sıkıldığında hissedilebilir. Ani-keskin ağrılar ise aktif eklem içi inflamasyon ya da osteoartrit işaretçisi olabilir.

Kronik Kapsülit Tedavisi

Parmak eklem ağrısında, özellikle çoklu simetrik eklem tutulumu varsa romatizmal hastalık ihtimalinin elenmesi için tıbbi muayene şarttır. Hekiminiz gerekli görüntüleme ve testleri yaparak teşhisinizi doğrular.

Kronik kapsülit tedavisinin ilk aşaması kronik strese yol açan etkenlerin belirlenmesi ve minimum düzeye indirilmesidir. Bu aşamada uğraştığınız sporun ya da aktivitenin fiziksel gereksinimlerini anlayan bir fizyoterapistle çalışmanız faydanıza olacaktır. Fizyoterapistiniz antrenman programınızı şiddet ve hacim açısından modifiye ederek, mümkünse spora tamamen ara vermeden parmağın iyileşmeye başlaması için bir alan sağlar.

Parmak Ağrısı Tedavi

Parmak eklem ağrısı tedavisinde manuel terapi, ağrı ve eklem kısıtlılığı için en hızlı sonuç veren yöntemlerden biridir. Fizyoterapist eklemin hareket düzlemlerine denk düşen yönlerde spesifik mobilizasyonlar uygulayarak eklem hareketini geri kazanmaya çalışır. Bu mobilizasyonlar aynı zamanda eklem içi ödemin geri emilimini sağlayarak ağrıyı azaltır.

Ağrının hafiflemesini takiben, rehabilitasyona yönelik hafif kuvvetlendirme egzersizlerinden başlanarak, sporun gereksinimlerine yönelik dereceli bir parmak antrenmanı sürecine girilmesi gerekir.

Eklem içi hasarın fazla olduğu ve klasik tedavinin iyi yanıt alamadığı durumlarda  eklem içi steroid ve PRP enjeksiyonları uzman hekimlerce uygulanmaktadır. Ancak bu yöntemlerin yine manuel terapi ve egzersizler paralel devam etmesi  daha uygundur.

Sakatlıklarınızla Aylarınızı Harcamayın !

Bir sporcu olarak her ne kadar antrenman ve sakatlıklar üzerine bilginiz spor yapmayanlara göre fazla olsa da konu kendi sakatlık sürecinizi yönetmeye geldiğinde sıklıkla hataya düşmeniz mümkün.

Eksik teşhis, yanlış antrenman ve yanlış dozaj gibi hatalar iyileşme sürecini ıskalamanıza ve sakatlığınızın kronikleşmesine yol açmış olabilir. Bu hataları geriye dönük anlamak ve doğru yola girmek için profesyonel destek alabilirsiniz.

Sakatlığınızla ilgili profesyonel destek almak için İletişim sayfası üzerinden bize ulaşabilirsiniz.